Een goed leven voor onze cliënten

Wat heeft de cliënt nodig voor een goed leven? Dat is de vraag die richting geeft aan alles wat we doen. We realiseren ons dat we als medewerkers en als organisatie onlosmakelijk onderdeel zijn van de leefomgeving van onze cliënten. We stemmen ons werk af op dat wat zij nodig hebben. Daarbij hebben we oog voor alle levensgebieden en menselijke behoeftes. Alle levensgebieden zijn even belangrijk, maar ‘het goede leven’ betekent voor elk mens iets anders. Dat vraagt dus om een unieke invulling. Op maat werken, daar zijn we goed in. Soms moeten we puzzelen als de mogelijkheden en middelen beperkt zijn. Maar we kijken altijd naar wat wél kan. Het goede leven. Dat is onze wens voor onze cliënten!

Onze kernwaarden

Vanuit het hart
Vakkundig met lef
Echt sámen dóen

Organisatie, bestuur en toezicht

De dagelijkse leiding van Maeykehiem is in handen van de bestuurder, Trijn van der Meulen. Zij is niet alleen bestuurder, maar ook voorzitter van het managementteam (MT). Dit team vormt samen de dagelijkse leiding van de organisatie en is verantwoordelijk voor de strategische en operationele aansturing van Maeykehiem.

Maeykehiem heeft een koersplan opgesteld en daarnaast is haar DNA te vinden in het paspoort dat zij uitreikt aan iedere (nieuwe) medewerker.

Managementteam

  • Trijn van der Meulen (bestuurder)
  • Harm-Jan Ensing (manager bedrijfsvoering en financiën)
  • Hendriekje van der Meer (manager zorg)
  • René Poelman (senior HR-adviseur)
  • Tanja Fokker (bestuurssecretaris/coördinator beleid)

De bestuurder legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht heeft een actief adviserende rol en is sparringpartner voor de bestuurder. In haar toezicht sluit zij aan bij de visie en kernwaarden van de organisatie en werkt zij vanuit de zorgbrede Governancecode en haar eigen toezichtvisie.

Raad van Toezicht

  • Wybe Sierksma (voorzitter)
  • Ailina Heitmeijer
  • Marie-Anne de Groot
  • Leendert van Bloois
  • Dennis Regtop
  • Nelly de Jong

Naast de reguliere RvT-overleggen vergadert de bestuurder ook in afzonderlijke commissies; met Wybe Sierksma en Ailina Heitmeijer in de remuneratiecommissie, met Leendert van Bloois en Dennis Regtop in de financiële auditcommissie en met Nelly de Jong, Ailina Heitmeijer en Marie-Anne de Groot in de commissie kwaliteit en veiligheid.

Het verhaal achter de naam Maeykehiem

Stichting Maeykehiem is in 1965 opgericht op initiatief van ouders van kinderen met een verstandelijke beperking. In 1969 kwamen de eerste vier bewoners bij ons wonen. De naam Maeykehiem is afgeleid van Marijke Meu, de erenaam van prinses Maria Louise van Hessen-Kassel, echtgenote van stadhouder Johan Willem Friso. Als regentes van het stadhouderschap Friesland, Groningen en Drenthe zette ze zich in voor het welzijn van armen, zieken en ouderen. Ze was zeer geliefd onder de Friese bevolking. Zij gaven haar de koosnaam tante Marijke oftewel Maaike muoike.

Organogram

Medezeggenschap

Cliëntenraad

De cliëntenraad bestaat uit vertegenwoordigers van cliënten, behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten en is gesprekspartner van de bestuurder. De cliëntenraad geeft, gevraagd of ongevraagd, advies over zaken die betrekking hebben op de zorg en dienstverlening. Ze baseert haar werkzaamheden op de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (WMCZ). De cliëntenraad vergadert zes keer per jaar met de bestuurder.

Mail naar clientenraad@maeykehiem.nl

Cliëntenplatform

Bij Maeykehiem vinden we het belangrijk dat cliënten inspraak hebben in zaken die hen direct aangaan. Daarom is er het cliëntenplatform. Vijf leden zetten zich in voor de belangen van alle cliënten van Maeykehiem. Dit informele platform adviseert, gevraagd en ongevraagd, over onderwerpen die cliënten zelf van belang vinden of die direct van invloed zijn op het leven van cliënten. Denk aan voeding, veiligheid of uitkomsten van het cliënttevredenheidsonderzoek. De leden van het cliëntenplatform worden begeleid door een coach. Bij het overleg van het cliëntenplatform sluit de bestuurder of iemand van de cliëntenraad bij toerbeurt aan.

Mail naar clientenplatform@maeykhehiem.nl

Ondernemingsraad

De ondernemingsraad zorgt ervoor dat de stem van de werknemers wordt gehoord. De OR vertegenwoordigt de belangen van de medewerkers en houdt daarbij rekening met de belangen van Maeykehiem als geheel. De OR maakt deel uit van het besluitvormingsproces en oefent daar invloed op uit. De OR is betrokken bij belangrijke onderwerpen en besluiten die de belangen van de medewerkers direct raken. Elke twee maanden is er een overleg tussen OR en bestuurder.

Mail naar or@maeykehiem.nl

Bekijk het Maeykehiemlied

Verhalen uit de praktijk